Friersdale - Upington - Britstown - Reisverslag uit Britstown, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu Friersdale - Upington - Britstown - Reisverslag uit Britstown, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu

Friersdale - Upington - Britstown

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Hans en Sandra

16 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Britstown

De wekker staat op zes uur maar om tien voor zes zijn we allebei al klaar wakker. Snel onder de douche door. Spic & span staan we om 6:30 in de docentenkamer. We worden in aanwezigheid van het team docenten door Fanty toegesproken. Hij spreekt zijn waardering voor onze hulp uit en bedankt ook de gulle gevers voor Friersdale. We ontvangen allebei een gepersonaliseerd geschenkje van de school. Wetend hoe weinig deze mensen te besteden hebben, zijn we extra dankbaar voor deze presentjes. Hans spreekt namens ons beiden een mooi dankwoord.
De dag begint voor grade 2, 4, 6, 8, 10 en 12 in de kerk. We zingen en bidden de kruisweg. Al de kinderen doen daar in volle overgave aan mee (de andere klassen hebben dit vorige week al gedaan).
Na afloop gaan we ontbijten en pakken onze koffers in. We zullen onze reis voortzetten met 20 kilo minder bagage. Voor de symbolische overhandiging van de rekenmachines gaan we met Fanty naar grade 12, de eindexamen klas. We krijgen nog twee spreekbeurten te zien en te horen. Daarna maken we een klassenfoto, met de overhandiging van de cheque van Simac. We nemen nog afscheid in het Koshuis en rijden om 10:15 weg. Precies op dat moment belt Vader Wijnand om ons een goede reis te wensen.
In Upington rijden we nog even naar de Kalahari mall. Hier is de parkeerplaats overdekt en deze overkapping bestaat geheel uit zonnepanelen. De auto’s staan lekker in de schaduw en het gehele winkelcentrum is hierdoor voorzien van elektra. We drinken hier een grote cappuccino met ‘big’ muffin en via WiFi laten we onze kinderen weten hoe onze reis vordert. We maken ons op voor de reis naar Britstown.
Tot Marydale rijden we nog door wijngebied en langs huisjes van golfplaten en karton. Dan volgt het laatste stuk: een lange recht weg, 200 km recht door. Vaak met prachtige vergezichten. We zien onze eerste springbok en een bijzondere vogel. 50 km voor Britstown hebben we een kort regenbuitje. Het is nog steeds 34 graden. Heerlijk in de auto met airco.
Britstown is een heel klein dorpje, maar omdat het aan de doorgaande weg van Kaapstad naar Johannesburg ligt zijn er overnachtingsmogelijkheden. We komen om 16 uur aan bij onze Transkaroo Country Lodge. Prachtig gebouw uit de koloniale tijd. Met een ZWEMBAD. We zetten de koffer in de kamer en de auto achter slot en grendel. De bewaker biedt aan de auto te wassen voor 50 Rand. De auto heeft in de Augrabies een lichte kras opgelopen van voor tot achter door een scherpe tak. Hiervoor hadden we al een blikje autowas gekocht. Hans vraagt of hij met deze was de kras weg wil werken als we hem 100 Rand geven i.p.v. 50? Ja hoor, voor R 100,- (€6,50) en twee stukken taart die we nog mee hadden vanuit Friersdale wil hij dat wel doen. En het heeft gewerkt. De kras is weg!
We gaan lekker in het zwembad poedelen, in eerste instantie voelt het water koud aan, maar dat komt door de hitte van de lucht. Als je er doorheen bent: heerlijk! Er vliegen heel veel vogels door de tuin. Met name zwaluwen. Toch zien we ook een prachtige gele en twee met een heel lange staart. Tja, in het water geen fototoestel dus geen plaatjes. De regenbui is achter ons aangekomen. Het wordt donker en we horen onweer. Bij het zien van de bliksem gaan we direct het water uit. Het is nog steeds warm. We gaan in in lounge zitten met een overheerlijk wijntje en een chipje. We voelen ons allebei een beetje schuldig. Heel dubbel, wij genietend van het mooie leven en de kinderen die we hebben achtergelaten die het met zoveel minder moeten doen...
Vader Wijnand informeert of we goed zijn aangekomen. Een van de jongens uit het Koshuis appt dat we nu al gemist worden. FRIERSDALE, jullie zitten voor altijd in ons hart.
Na een uitstekende maaltijd met nog een glaasje wijn vallen we om 21 uur al in slaap...

• 18 Maart 2019 - 15:20

Patricia:

Kreeg vandaag ineens 9 reisverslagen. Wat maken jullie veel mee.
    Geniet samen van het vervolg van jullie reis, Patricia