Oudtshoorn - Swellendam - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu Oudtshoorn - Swellendam - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu

Oudtshoorn - Swellendam

Door: Sandra en Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Sandra

24 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Swellendam

De koffers zijn weer gepakt. Wel raar hoor, de grootste is leeg en het maatje kleiner ligt daarin. Vertrokken met vier volle koffers en nu reizen met drie. En onze Tom & Jerry boodschappentas voor de cola, wijn en koekjes. Je krijgt hier nog steeds alles in kleine plastic tasjes.
OK ontbijt; wederom lekker uitgebreid. Tijdens ons afsluitend kopje koffie krijgen we van de owner van de Lodge een les in Zuid Afrikaanse geschiedenis en verhoudingen. Het is een lang betoog waarin hij aangeeft dat de huidige gang van zaken verre van ideaal is. Tijdens het lange betoog loopt zijn vrouw langs ons en geeft Sandra een aai over haar schouder en een hartelijke knipoog. Het is een bijzondere start van de dag. Van hem krijgen we uiteraard het verhaal belicht vanuit het perspectief van de ‘witmensen’.
Er is een kunstfestial gestart vanmorgen dus we starten in Oudtshoorn zelf. De grote weg is afgezet voor kraampjes. Het blijkt één groot food-court geworden. We lopen door de speciaal opgetrokken shop en besluiten nog naar het museum te gaan. Alles donker. Wederom een Power shut down. En inderdaad: we horen buiten in de straat de generatoren al weer draaien. Nou dan maar een koffie in het wel gezellige stadshotel. Gewone koffie, er kan geen melk opgeschuimd worden voor Cappuccino. Het is een bijzonder land.
We vertrekken naar Swellendam, over route 62. Deze doet ook denken aan route 66, lange stukken rechtdoor en af en toe een heuvel.
Door de Huisrivierpass naar Ladysmith. Hier lunchen we. Verder naar Barrydale. We komen langs Ronnies Sex Shop, geen sex shop maar een heel populair ‘wegrestaurant’. Heel veel jongeren komen hier een biertje halen. In Barrydale moeten we natuurlijk stoppen bij Diesel & Creme. Hier hebben ze echt de meest lekkere milkshakes. Hans kiest aardbeien, Sandra lemon merengue. Tja, dan moet je koekjes door je rietje opzuigen. We genieten met volle teugen.
Nu nog het laatste stukje door de bergen naar Swellendam. Het is de Tradouw pass. Och jongens weer zo mooi, en dat terwijl de zon al lager staat. We stoppen diverse keren en bij de laatste stopplaats zijn er zelfs bavianen. Wat worden wij verwend door de natuur!
De B&B heet ‘Aan de bergen’, tja dan moet je het laatste stukje steilcaracal
omhoog en is je uitzicht fenomenaal.
Het is een kleinschalig B&B, in de ontbijtkamer 3 tafels en wij zijn het vierde stel. We stellen voor buiten op de veranda te eten en direct wordt de tafel daar gedekt. Wat een genot, prachtig uitzicht op de bergen, zonnetje dat opkomt. Ja echt genieten! We rijden naar het Bonte bok National park. De bontebok behoort tot de zeldzaamste antilopen van Zuid-Afrika en komt alleen in het zuidwesten van de kaapprovincie voor. Het nationale park is een heel grote kom tussen de bergen aan de Breede River. De kom inrijdend zien we er gelukkig al direct twee bonte bokken staan. Het is al warm en we zijn bang dat alle beesten zich zullen verstoppen. Maar met behulp van de verrekijker, geduld en rustig rijden spotten we toch best nog veel dieren: cape grijsbok, zebra’s, springbokken, gemsbokken, red hartebeest en natuurlijk de bontebokken. Jammer genoeg zien we de caracal, wilde kat, niet. Helaas weinig vogels bij het water, de gasten die hier lunchen zijn zo luidruchtig dat ook wij maar kort aan het water verblijven. Er vliegen wel regelmatig dikke ‘hommels’ voorbij. Die noemen ze Toktokkies, volgens mij gewoon mestkevers.
De planten waarvan we denken een soort palmboom te zijn blijken de Aloe Speciosa. Deze is echter al uitgebloeid, dat zien we aan de donkere takken. Heel af en toe staat er een fel rode eenzame plant, parasol lily. Heel grappig in het dorre droge land.
Om 13:30 rijden we het park uit en gaan op zoek naar de oude gevangenis, ‘the old gaol’. Gisteravond hebben we begrepen dat deze achter het restaurant zou zijn. Nou, de loopafstanden zijn hier met heel andere meters dan Hollandse maatstaven. Gelukkig ligt er in de achtertuin van het restaurant ook een cache, die snel gevonden wordt. We pakken de auto en rijden naar het Drostdy Museum, het voormalig VOC gerechtsgebouw van de plaatselijke rechter (landdrost) van 1747. Hier vinden we ook andere gebouwen van ambachtslui en de Old Gaol. Na het ‘openluchtmuseum’ door gewandeld te hebben eten we een late lunch bij het naastgelegen restaurant de Republiek. Is van de eigenaar van onze B&B. Sandra neemt Boboti en Hans twee voorgerechten. Het duurt allemaal wat langer dan verwacht dus we hebben nog maar een half uur voor het Drostdy Huis zelf. En dan is ook de stroom er weer af. Gelukkig hebben wij de mijnwerkerslampjes bij ons dus kunnen alles best goed zien.
Voor het Maryville huisje zijn we echt te laat. We slenteren terug richting de parkeerplaats. Er is nog een African Art Shop die open is, maar ook in het donker. We neuzen wat rond en raken aan de praat met de eigenaresse (74) van de shop. We krijgen (Afrikaanse) geschiedenis les en haar standpunt over de verschillende Afrikaanse bevolkingsgroepen. Nadruk ligt er bij haar vooral op dat wij Europeanen niet kunnen weten hoe het is om in Zuid-Afrika te wonen en te werken. Het is wederom indrukwekkend om te horen allemaal. En zo bizar, twee maal hetzelfde betoog binnen 48 uur.
Hans ziet een mooie handgesneden giraffe en die nemen we voor een zacht prijsje mee. Ja, hij past nét in de koffer.
We halen nog wat salade en een warme Pie bij de Spar en zitten lang buiten te genieten van het uitzicht over de bergen.