Friersdale dag 7 - Reisverslag uit Keimoes, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu Friersdale dag 7 - Reisverslag uit Keimoes, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu

Friersdale dag 7

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Hans en Sandra

15 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Keimoes

Vroeg wakker. Er is al veel bedrijvigheid in de keukens van het sociale centrum. Voor de kinderen wordt rijst met groeten gekookt. Ik zie tweeënzeventig blikjes vis (ik denk sardientjes in tomatensaus) geopend worden. In de tweede keuken zijn dames van de vrouwenbond brood aan het kneden voor de bejaarde en/of zieke mensen binnen Friersdale.
Er spelen al weer veel kinderen op het schoolplein. Grade 9 komt met hun leerkracht aanlopen voor een dramales op het podium van het sociale centrum.
Na ons ontbijt doen we met Melvin een inspectie-ronde door het Koshuis. We bekijken kleine en grotere issues die gefixed moeten worden. Deze lijst zullen we met Fanty bespreken en gaan we kijken waar de prioriteiten gesteld moet worden. We moeten niet uit het oog verliezen dat ondanks dat er zaken zijn die onderhoud nodig hebben de situatie in het Koshuis nog tien keer beter is dan bij de kinderen thuis.
Buiten ruikt het lekker, de braai staat aan en er ligt mooi vlees op. Dit is voor de leraren bijeenkomst. Aan het einde van een schoolperiode wordt de verjaardag gevierd van de docenten die jarig zijn geweest. Ook wij zijn hiervoor uitgenodigd. Ze hebben dit speciaal voor ons een dag vervoegd.
Na de lunch rijden we naar de ‘Building-zone’ bouwmarkt in Keimoes. Daar kopen we een gereedschapskist die we laten vullen met een basisset gereedschap aangevuld met spijkers, schroefjes en plugjes. Ook kopen we wat buismateriaal om bij de meisjes douchegordijnen op te kunnen hangen. Bij de PEP naast de Spar (een soort Zeeman) kopen we de douchegordijnen en een gordijn voor het eerste raam na de douches. Dit schept privacy die de meisjes nodig hebben.
We halen weer een jerrycan water bij de Spar en verwennen ons zelf met een Cornetto, het is nog steeds 38 graden en er staat geen zuchtje wind. We tanken vast om morgen met een volle tank te kunnen vertrekken.
Terug in het Koshuis overhandigen we de gereedschapskist aan Melvin. Hij is blij verrast, met dit gereedschap is hij voor kleine klusjes niet meer afhankelijk van de onderhoudsman, ome Koos. We hangen met alle meisjes de gordijnen op welke met groot enthousiasme worden ontvangen. Hans repareert met duct-tape een van de meisjestoiletten en ook daarvoor ontvangen we grote waardering van de meiden.
Tot slot hangen we nog handdoeken rails bij de jongens op. Helaas is er geen tijd meer voor andere klusjes. Melvin geeft aan dat hij zelf verdere kleine klusjes op zal pakken. We gaan vanavond met Fanty en Ireen uit eten.
We eten in ‘de Werf Lodges’ in Keimoes. Voor het eerst horen we de regendruppels naar beneden komen. We hebben een gezellige avond en filosoferen over hoe we Friersdale verder kunnen helpen.
We rijden voor het eerst in het donker naar huis. Ondanks dat het laat is en de regen is het buiten nog dertig graden. We slapen met alle ramen open in de hoop afkoeling te krijgen van een zuchtje wind. Morgen weer vroeg op, we worden om 6:30 in de docentenkamer verwacht.