Friersdale dag 5 - Reisverslag uit Keimoes, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu Friersdale dag 5 - Reisverslag uit Keimoes, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu

Friersdale dag 5

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Hans en Sandra

13 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Keimoes

Geen bus gehoord vanmorgen, gewoon wakker om 6:45. Hans loopt met Cold&Flu naar het Koshuis. Koshuis moeder Periza had hoestend aangegeven dat ze ziek aan het worden is. Tja, dan heb je in het Koshuis best een probleem.
Gisteravond was er geen schoon water in het Koshuis, er is een pomp stuk (geheel geen water uit de kraan). Er is met grote pannen 100m verderop bij Periza thuis water gehaald. Er wordt door niemand geklaagd. Op zich niet vreemd als je bedenkt dat ze het thuis veel slechter hebben dan hier.
Komende vrijdag is het hier vakantie, twee weken. De kinderen gaan dan naar huis. In Nederland zijn de meeste kinderen blij, hier toch echt een stuk minder. Thuis betekent voor de Koshuis kinderen geen drie maaltijden maar misschien 2 koekjes per dag, een hoekje in de hut waar je mag slapen in plaats van een matras op een stapelbed.
Je staat er niet bij stil als je de blije koppies ziet op het schoolplein. Maar na de busrit naar huis zie je de kinderen uitstappen en naar de rieten en golfplaten hutjes lopen.
In de ochtend loop ik met mijn fototoestel de klassen binnen. Bijna alle afdelingen zijn met een toets bezig, dus ik voel me wat ongemakkelijk. Overal waar ik binnenstap staat de klas op: “Goede morgen, mevrouw” klinkt het uit de vele kelen, waarna ze weer direct aan het werk gaan. Ook nu is het duidelijk dat ze heel graag op de foto willen.
Leuke bijkomstigheid is dat een van de leraren op de foto van de rekenmachine-actie een leerling herkent. Ik zet haar samen met de leerkracht op de foto. Ze zegt me toe een verhaal over Friersdale te schrijven. Ik hoop dat dit gaat lukken.
We rijden met Fanty 70km naar Upington (het dichtstbijzijnde stadje) voor de rekenmachines, ons project. Helaas zijn ze ondanks toezeggingen toch niet op voorraad. We krijgen de indruk dat dit de Afrikaanse manier van zaken doen is. We plaatsen dan nu maar een bestelling van 40 stuks bij de manager van een grote supermarkt in Upington. De school gaat na vrijdag twee weken dicht (herfstvakantie) waarschijnlijk zijn ze na die twee vakantieweken geleverd. Vanwege de enorme afstanden rijdt de bevoorradingstruck alleen als deze vol is, dwz 36 pallets. De manager zal Fanty op de hoogte houden.
Na een late lunch in het huisje in Friersdale pakken we een momentje van rust op de toch wel warme veranda. Het wordt een middag lezen en sudoku.
Voor het avondeten, broodje van de grill met pindakaas met een kopje thee, gaan we naar het Koshuis. We hebben Triominos en een puzzel van een wereldkaart van 300 stukjes bij ons. Puzzelen kennen ze lang niet allemaal. Ze beginnen de stukjes gewoon in elkaar te passen. Pas na diverse keren uitleggen om naar het voorbeeld te kijken gaat het lukken.. Het wordt een gezellige avond puzzelen, kaarten en een voorzichtige poging om Triominos te spelen.