Friersdale dag 3 - Reisverslag uit Keimoes, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu Friersdale dag 3 - Reisverslag uit Keimoes, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu

Friersdale dag 3

Door: Hans en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Hans en Sandra

11 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Keimoes

Vandaag is het zondag, dus wordt er een mis opgedragen in de kerk. Hans zal de eerste lezing doen, die hij gisteren al uitgeprint heeft gekregen zodat op het Afrikaans geoefend kan worden. Om half tien luidt de kerkklok, voor ons een teken om ons klaar te maken. We horen ook de bussen vertrekken. Doordeweeks worden hier de schoolkinderen mee vervoerd, op zondag worden hiermee de kerkgangers opgehaald uit de omgeving. Om half elf zit de kerk stampvol, de kinderen onder de 5 jaar zitten vóór de kerkbanken op de grond.
We verstaan lang niet alles van het Afrikaans van de priester, de uitbundige zang maakt het wel een hele happening. Van de Eerste lezing van Hans horen we achteraf dat er verbazing was over hoe die Hollander zo goed Afrikaans kon spreken...
Na de mis lopen we gauw terug naar ons gastenverblijf om de trolley te halen met daarin de kerststal beeldengroep. Deze overhandigen we uit naam van Vader Wijnand aan de priester (Odilon Roman, die vroeger een student was in de tijd dat Vader Wijnand hier priester was). Zo, de eerste koffer is leeg.
We overhandigen de twee ontbijtkoeken van bakkerij Kruijmer uit Huizen aan Fanty en Lariza, op speciaal verzoek van Vader Wijnand.
We lunchen op uitnodiging in het ‘koshuis’ met de kinderen, een heerlijke Curry (met ruim kip omdat het zondag is). Na de lunch krijgen ze van ons allemaal een Kit-Kat, die in dank wordt aanvaard. Bij de een zit die in no-time achter de kiezen, de ander bewaart deze als een kostbaar bezit om op een later moment van te genieten (de kinderen hadden ons de vorige dag op de wandeltocht terug van het zwemmen in de Oranje rivier gevraagd of we aub aub aub chocolade voor ze konden kopen. Bij de Spar in Kakamas was de keus niet zo groot en hebben we hun hele voorraad Kit-Kat gekocht, gelukkig genoeg voor iedereen).
‘s Middags hebben we Fanty en zijn vrouw Ireen op de thee en doen we alvast een voorbespreking over het zonnepanelen project voor de school en het koshuis. Morgen zullen we dat in detail doornemen met de installateur.
Na ons avondeten gaan we nog even naar het koshuis met voor de kleintjes kleurboeken die we bij de Spar hebben gekocht en de kleurpotloden meegebracht uit Nederland. De kinderen willen graag bingo spelen voor de resterende kadootjes die nog in de koffer zitten, maar daar gaan we met de kleurboeken niet op wachten. Dinsdag gaan we naar Upington om met Fanty de rekenmachines (ons project) te kopen, mogelijk vinden we daar ook een speelgoedwinkel voor een bingo set...
Plotseling is daar Lariza met twee bakjes pudding, zelfgemaakte broodpudding met custardvla versiert met stukken perzik. Speciaal voor ons tweeën.
Met name de jong kinderen halen een kleurplaten uit het boek en je hoort ze niet meer, er wordt geduldig en netjes gekleurd. De tv staat, zoals altijd aan. De kinderen bij mij aan tafel willen alles van mij weten, of we kinderen hebben, of ik een foto van ons huis heb,hoe ziet Nederland eruit, wat voor weer is het daar. Bij de foto van onze kleinkinderen is het weer een drukte van belang, veel oh en ah van de meisjes, ‘so cute’. Als Vader Wijnand belt gaat direct de tv op zacht en luisteren de kinderen naar zijn stem. Ik gat toch maar even naar buiten om echt met hem te kunnen spreken.
Om half tien vinden we het welletjes en worden uitgeleide gedaan door de pappa en mamma tot aan de grote weg.