Amsterdam-Londen-Kaapstad-Langebaan - Reisverslag uit Langebaan, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu Amsterdam-Londen-Kaapstad-Langebaan - Reisverslag uit Langebaan, Zuid-Afrika van Hans en Sandra Breen - WaarBenJij.nu

Amsterdam-Londen-Kaapstad-Langebaan

Door: Hans en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Hans en Sandra

05 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Langebaan

Na een gedegen voorbereiding vertrekken we zondag 3 maart naar Zuid-Afrika voor een combinatie-vakantie: enerzijds is het voor ons vakantie, maar we brengen ook een bezoek aan de school in Friersdale, niet ver van de noordelijke grens met Namibië. Deze school wordt ondersteund door de stichting Friersdale-Eemnes, welke de goede werken van Pater Wijnand van Wegen in Friersdale in stand wil houden.
We vertrekken met een uur vertraging vanaf Schiphol, maar onze nachtvlucht van Londen naar Kaapstad blijkt ook een uur vertraagd te zijn, dus geen zorgen over de aansluiting. We slapen beiden een groot deel van de nachtvlucht en komen redelijk uitgerust aan. Op het vliegveld worden we opgewacht door Johnson van het autoverhuurbedrijf in Kaapstad. We kopen nog snel even een Zuid-Afrikaanse Sim-kaart en krijgen vervolgens onze auto (een bijna nieuwe Opel Crossland X) overhandigd in de parkeergarage van het vliegveld en we gaan op weg naar Langebaan, onze 1e bestemming. Wegrijdend van het vliegveld maken we direct al kennis met de eerste townships, daar word je niet vrolijk van.
Langebaan is een witgepleisterd vakantiedorp aan zee, zo’n 140km ten noorden van Kaapstad. Onze accommodatie Club Mykonos ligt in zo’n typisch ommuurd wijkje met slagbomen en bewaking op de toegangsweg. In het wijkje loopt ook security rond. Het zal er wel bij horen, wij hebben tot nu toe nog geen onveilig gevoel gehad. Langebaan heeft ook een lagune waar veel vogelsoorten te zien zijn: het West Coast National park. In het National Park genieten we van het heerlijk warme weer en de fraaie blauwgroene Baai van Langebaan. Hier zien we onze eerste ‘Big five’ (vogels), het zijn er zelfs méér dan 5! Wat later zien we zelfs meerdere struisvogels. Ook vinden we een VOC grenssteen: het gebied tussen Kaapstad en Langebaan viel ooit onder VOC bestuur. De lunch doen we in het restaurant in Geelbek, een gerestaureerd 18e eeuws huis destijds gebouwd door Alexander van Breda. Ons avondeten halen we in de Checkers supermarkt met daarin mooie vers-afdelingen en traiteur-vitrines. We krijgen nog genoeg de kans om uit eten te gaan, dus nu doen we het nog even rustig aan.
Morgen via Vredendal (daar treffen we een oud-leerling van de school) naar Springbok.

• 06 Maart 2019 - 06:46

Marianne:

Een mooi begin. Het is een prachtig land. Geniet ervan!

• 06 Maart 2019 - 07:02

Kitty:

Wat leuk om jullie reis mee te maken in dit verslag, heel veel plezier!

• 07 Maart 2019 - 19:29

Rachida :

Heerlijk zeg!! Geniet ervan! Tof om je reisverslag te lezen!!

• 08 Maart 2019 - 14:36

Marga:

Wat leuk dat jullie ons op deze wijze op de hoogte houden van jullie ervaringen! Als het goed is zijn jullie inmiddels in Friersdale. Ik wens jullie een mooie tijd daar!